Digitale billboards - en moderne markedsføringskanal

Digitale billboards er oplyste LED-displayskærme, der typisk sættes op hvor der er meget trafik. Derfor ses digitale billboards ofte centralt i storbyerne eller ud til trafikknudepunkter og indfaldsveje med ekstremt meget biltrafik. Formåtet af en digital billboard er typisk liggende LED-skærme i store formater, der måler 4-5 meter i bredden og cirka 3 meter i højden. Selve opsætningen af digitale billboards kræver således god plads og skal ofte ophænges i stativer. Dette står i kontrast til andre former for udendørsreklamer, der kan hænge på husmure eller bygninger langs vejene.


Hvad kan man bruge digitale billboards til?


Digitale billboards anvendes som regel til markedsføring af produkter, services eller varermærker og kan indeholde både tekst, grafik, billeder og videoer. En digital billboard kampagne har typisk til formål at øge kendskabet til et brand eller et nyt produkt hos en målgruppe. Det skyldes at digitale billboards tiltrækker opmærksom fra bilisterne, mens de holder for rødt i lyskrydset eller sidder fast i langsom trafik. Her sørger de lysende skærme for at blive set, hvorfor det er et oplagt medie til at øge kendskabet blandt en målgruppe. Desuden er digitale billboards også velegnede til at drive salg og omtale, hvis budskabet er tilstrækkeligt stærkt.


Målrettet ekponering af annoncen med digitale billboards


Digitale billboards giver annoncørerne mulighed for at tilpasse og ændre annoncen ud fra forskellige kriterier, som eksempelvis tidspunkt på dagen, trafik-tæthed eller andre parametre. Det betyder at eksponeringen kan målrettes mod bestemte målgrupper på forskellige tidspunkter, så man rammer de rigtige bilisterne med sine annoncer. Annoncørerne kan eksempelvis nøjes med at køre deres annoncer i myldretiden, hvor flest pendlere og bilister kan se dem, hvorved man undgår at betale for spildte visninger på tidspunkter med lav trafik.


Digitale billboards er et fleksibelt og dynamisk medie


Muligheden for at skræddersy annoncer til målgrupper er en af de store fordele ved digitale billboards. Annoncerne kan lynhurtigt justeres hvis et budskab ikke performer optimalt. Desuden kan man afprøve forskellige udformninger af sin annonce og A/B-teste hvilken udgave, der virker bedst. Dette giver stor fleksibilitet i forhold til traditionelle billboards, der er statiske i den tidsperiode, man har købt annoncepladsen. Desuden kan man på digitale billboards købe sig ind på attraktive tidspunkter, som eksempelvis i myldretiden, hvor der ofte er udsolgt på attraktive fysiske boards.


Prisen på digitale billboards kan være en barriere


Eksponeringen på digitale billboards sælges typisk som visninger, der kan sammenlignes med visninger på digitale bannere. Prisen pr. 1000 visninger (CPM) er relativt høj sammenlignet med andre medier. Dette skyldes den store investering, som udbyderen skal foretage for at opsætte og drive digitale billboards. Desuden er der tale om et premium-produkt, hvor man som annoncør eksklusivt kan købe eksponeringer i højtrafiksområder. Derfor vil digitale billboards ofte være for dyrt for mindre virksomheder og iværksættere. I stedet er mediet typisk forbeholdt større brands og virksomheder med tilsvarende markedsføringsbudgetter.


Effektmåling af digital outdoor-annoncering


For mange annoncører er hovedformålet med digitale billboards i høj grad at opnå synlighed og kendskab til produkter hos forbipasserende bilister. For at kunne dokumentere effekten af digitale billboards udarbejdes ofte før- og eftermålinger, der viser hvor mange forbipasserende, der kan huske brandet eller produktet efter kampagnen er afsluttet. Dette kan være med til at dokumentere effekten af kampagnen og skabe værdi for virksomheden og brandet.